Secretele vacantei perfecte

Anul asta vreau sa vad Istanbulul. Nu m-am gandit niciodata serios la partea asta de lume pana acum cateva luni, iar in putinele dati in care in planurile mele de vacanta s-a aflat Turcia au fost exlcusiv cele legate de zona de sud a tarii, partea cu litoralul Marii Mediterane din vecinatatea Antalyei. Si de cele mai multe ori singurele vacante la care visam erau cele in care dormeam – in camera de hotel sau pe plaja – sau dansam la clubul resortului la care ma cazam. Ce-i drept aveam si mult mai mult timp liber, asa ca nu simteam niciodata ca e ceva ce sa nu pot face exact cand voi avea chef.

De cativa ani insa am devenit mai stricta cu timpul meu liber – mai ales ca acum e mult mai limitat – dar si mai curioasa fata de culturile cat mai diferite fata de cea in care m-am nascut asa ca, in fiecare an imi planuiesc vacantele mai in detaliu si pe mai multe etape.

In primul rand este important sa nu pierd absolut niciun minut din perioada mea de concediu de vara – care e si cel mai mare concediu din an pentru mine. Mi-e frica sa zbor, asa ca in toate destinatiile mele de vacanta ajung cu masina sau cu autocarul si de aceea incerc sa compensez durata mai lunga a drumului cu o programare riguroasa si din timp a intregului itinerariu.

O alta regula este ca plecarea sa fie imediat dupa ce am luat concediu – fie chiar din seara ultimei zile lucratoare, sau cat mai dimineata in prima zi libera. Imi place sa-mi aleg perioada de vacanta cat mai aproape de a 2-a jumatate a verii sau chiar la inceput de toamna, cand stiu ca valul de turisti s-a mai diminuat, dar si pentru ca de fiecare data cand mi-am ales concediul la inceput de sezon am sfarsit prin a suferi pe tot parcursul verii uitandu-ma la colegii care plecau in vacante cand eu deja o incheieasem pe a mea. Asa ca de multi ani procedez asa, iar spre sfarsit ma bucur de vacanta mea care, cu cat e mai mult asteptata cu atat mai mult ma bucura.

De asemenea, neavand timp sa ma odihnesc si sa prind puteri pentru a colinda meleaguri noi si a ma aventura in locuri necunoscute pe care sa le descopar pas cu pas, in amanunt, primele zile din concediu sunt pentru odihna. Undeva pe o plaja linistita, cu totul inclus si la indemana, de obicei un loc in care sa-mi incarc bateriile, sa ma deconectez si sa ma pregatesc pentru aventura.

Imi place totusi sa alternez, chiar si in aceste zile, perioadele de lenevit cu cate o excursie in imprejurimi, care sa ma incarce pozitiv. Dupa cele cateva zile de „recuperare” sunt gata de aventura, asa ca din acel moment, urmatoarele zile le voi petrece exporand locuri noi si oameni interesanti de pe meleaguri indepartate.

De cateva luni am inceput sa fiu tot mai atenta la informatii care privesc cultura si civilizatia turca, cu toate influentele elene, arabe si armeniene pe care le are si am inceput sa-mi  doresc sa aflu cat mai multe direct de la sursa. Asa ca in cautarile mele de oferte turistice pentru destinatii de vacanta din vara aceasta principalul obiectiv a fost Istanbulul – de ce tocmai Istanbulul va veti intreba.

Pentru ca Istanbulul este centrul economic, cultural, comercial si istoric al Turciei, singurul oras din lume aflat la intalnirea a doua continente: Europa si Asia. Declarat capitala europeana a culturii si inscris in patrimoniul mondial al UNESCO, orasul din nord-estul Marii Marmara reprezinta esenta culturii si civilizatiei turcesti.

Oras-capitala de-a lungul istoriei pentru 4 mari imperii ale lumii, Istanbulul poarta cu el ramasitele culturale ale tuturor acestor civilizatii care s-au perindat pe meleagurile care se intind de-a lungul Stramtorii Bosfor, unde Asia si Europa se intalnesc. Iar impletirea dintre cultura europeana si cea asiatica se regaseste cel mai pregnant in bucataria turceasca: o continuare a bucatariei otomane cu inflente balcanice, grecesti, central-europene si vestice. Faimoaselor retete de kebab, baclava si kadayif pastrate inca de pe vremea stramosilor otomani li s-au adaugat de-a lungul timpului retete culinare diverse create cu ingredientele principale ale bucatariei turcesti: vinetele, fasolea, rosiile si ardeii in combinatie cu carnea de peste si porumbul, maslinele si marea varietate de mirodenii si verdeturi mediteraneene. Sunt nelipsite de la mesele traditionale turcesti deserturile cu fistic, nuci si migdale, compoturile de fructe, dar si pilaful sau placintele cu carne, musacaua sau sarmalele turcesti.

Iar dupa o calatorie cu feribotul pe Bosfor si dupa ce ai experimentat cate un pic din toate aromele si gusturile specific turcesti, Marele Bazar din Istanbul te va introduce intr-o lume in care cele mai vechi taine si traditii ale culturii turcesti se imbina cu noul si modernul zilelor noastre. Construit din caramida si lemn, Marele Bazar este astazi o piata imensa in care strazile sunt pline de tarabe acoperite cu panza, la care poti sa gasesti absolut orice, de la condimente la pantofi, bijuterii sau mobilier.

Iar dupa o zi plina de aventura si de descoperit viata colorata si civilizatia pestrita a metropolei turcesti, te vei putea relaxa la unul din renumitele hamam-uri – un fel de saune cu aer cald si umed, construite din marmura.

Te asteapta a doua zi Palatul Topkapî, Palatul DolmabahceMoscheea Albastra, Palatul Scufundat, Podul Galata care ofera o priveliste de basm asupra orasului si asupra Turnului Galatei, unul dintre cele mai vechi si mai frumoase turnuri din Istanbul. In parcul Miniaturk – stau adunate in aer liber in miniatura, principalele obiective turistice din Turcia, avand inclusiv o zona dedicata Istanbulului si tot in Istanbul veti gasi si cel mai mare acvariu din Turcia care are o suprafata de 8000 mp si un tunel pe sub apa cu o lungime de 80 de metri.

Iar pentru ca pe CND Turism am gasit exact varianta potrivita planului meu de Vacante Speciale, anul acesta ma voi relaxa la Marea Egee si apoi voi vizita Istanbulul, intr-un circuit turistic cu autocarul de 10 nopti.

Articol redactat pentru proba 13 a concursului Spring SuperBlog 2017 – „Vreau vacanta mea de vara, o vacanta speciala!”